Starten op stage

1 februari 2022 - Sint Michiel, Curaçao

Om 6 uur ging mijn wekker en een half uurtje later vertrok ik iets wat gespannen naar mijn stageschool St. Joris. Eenmaal op school viel die spanning weg. Ontzettend sociale leerkrachten wezen mij de weg en zo kwam ik uit bij groep 6. Eerst even gesproken met de leerkracht "juf Lies" en daarna kwamen alle kinderen langzaam binnen druppelen. In de klas stond een muziekje aan op de tv, waardoor iedereen heel relaxt aan de dag begon. Ondanks dat de bel om 7.30 ging, kwam de laatste om 7.50 pas binnen. We begonnen dan ook pas daarna met de lessen. De dag begint hier anders dan hoe ik het in Nederland gewend ben. Juf Lies steekt een hand in de lucht en gezamenlijk begint het gebed. Onze Vader ken ik wel, maar Wees Gegroet Maria en een gebed in het Papiaments is nog een dingetje hoor! Dit is trouwens niet de enige keer op een dag dat er gebeden wordt, want dit gebeurt ook wanneer we gaan eten en aan het einde van de schooldag. Na het bidden was er tijd om goed kennis te maken met de leerlingen. Ik vertelde waar ik woon, wat ik hier kom doen en voor hoelang ik blijf. Daarna doen we een namenrondje in de klas. Ik had geen "simpele" Nederlandse namen verwacht, maar acttien namen als Q Rendich, Shaldimar, Jhergeano en Xioclif Dion onthouden, lukt niet binnen een uurtje kan ik je vertellen. De kinderen begrijpen dit en vinden het helemaal niet erg. Ze komen naar me toe om een praatje te maken en spreken met direct aan met juffrouw Kim. Ik merk dat ze heel erg hun best doen om zo goed mogelijk Nederlands te praten, wat heel knap is. Ze vragen vaak heel schattig "mag ik naar de wc gaan?" Wat mij ook opvalt is dat hier standaard met twee woorden gesproken wordt.  Een antwoord van alleen "ja" of "nee" kennen ze niet, want het is altijd "ja juffrouw, nee juffrouw". Ik wil niet zeggen dat dat in Nederland niet gebeurt, maar het is meer zelden dan standaard! Juf Lies nam me ook nog mee voor een rondleiding door de school. Bij alle klassen heb ik mezelf voorgesteld en werd ik welkom geheten. Ik vond het spannend om langs alle klassen te gaan, maar achteraf is het wel fijn dat iedereen op school weet wie ik ben en wanneer ze mij hier tegen kunnen komen. Over het onderwijs valt nog niet veel te zeggen na één dag, maar het viel me wel op dat er totaal geen dagstructuur was. Mij lijkt het op school heel onhandig, maar op hier op Curaçao is het normaal. Als ik 's ochtends plannen maak voor in de avond, loopt het 9 van de 10 keer ook anders. Nog een laatste dingetje over de eerste dag: de viering van een verjaardag. In de ochtend zag ik al een moeder aankomen met een mega grote taart en 20 gevulde tasjes, nou dat was dus voor in mijn groep. Iedereen kreeg een royaal stuk taart + een tasje met daarin chips, spekjes, chocola, koekjes en een lolly. En ohja! Er werd óók nog cola uitgedeeld. Ik weet na één verjaardag natuurlijk niet of dit normaal is hier, maar ik vond het vrij veel haha! Het was een leuke dag en ik ben benieuwd naar de rest van mijn stage dagen... jullie horen nog van mij!

SchoolpleinKlaslokaal

1. Demi Cillessen:
    1 februari 2022
    super leuk Kim! veel succes met stage en met de namen leren 🤪❤️
  2. Claudia Kouws:
    1 februari 2022
    Super fijn voor je dat de eerste dag goed gegaan is nog veel succes en plezier maar denk wel dag dat gaat lukken maar inderdaad wel lastige namen 😉
  3. Jessica Roeven:
    2 februari 2022
    Jullie beginnen om half 8 en tot hoelaat moeten de kinderen dan naar school?
  4. Kim Thomassen:
    2 februari 2022
    Om 12.30 zijn de kinderen uit en om 13.00 ben ik klaar! Ken slechtere werktijden.. 😜
  5. Groep 6 (Milsbeek):
    3 februari 2022
    Hoi juf Kim,
    Leuk om te lezen hoe je eerste stagedag is geweest. Hier in de klas willen we ook wel een verjaardag zo als daar, met cola en chips!
    Heel veel plezier daar,
    Liefs alle kinderen van groep 6 in Milsbeek
  6. Fien:
    3 februari 2022
    hoi juf kim
    ik heb bij jou in de klas gezeten op bs-vossenhol
    veel succes met je stage
  7. Maya:
    21 februari 2022
    hoi juf kim ik ben het maya van doorn van basisschool de drie vijvers in groep 6