Selfies en een voetbalwedstrijd

24 mei 2022 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Vandaag begint mijn laatste volledige week op het eiland... hoe dan! Na een week vol gezelligheid met vriendinnen, was ik afgelopen week weer veel thuis. Omdat we thuis niet goed aan school kunnen werken (geen bureau, bloedheet en gewoon geen concentratie), zijn we maandag naar een koffietentje in Willemstad gegaan. Van de vier uur die we daar gezeten hebben, heb ik er denk ik één nuttig besteed aan mijn schoolwerk, oeps. In de avond zijn we naar de bioscoop geweest. In tegenstelling tot de vorige films waar we zijn geweest, was deze minder leuk. Hij duurde twee uur en pas in het laatste half uur had ik de rode draad te pakken... Wel zat voor het eerst de zaal helemaal vol. Dat Antillianen de tijd niet zo nauw nemen wisten we natuurlijk al, maar zelfs in de bioscoop maakt het ze niks uit als ze een half uur later binnen komen wandelen. Het is grappig om te zien dat ze dan op hun gemakje hun stoel gaan zoeken en rustig gaan zitten. Als Nederlander zou je beschaamd binnen komen en je haasten naar de goede plek!

Dinsdag, woensdag en donderdag waren weer drie stagedagen. De dagen gingen zoals anders, behalve woensdag. Voor een aantal weken krijgen de leerlingen op woensdag les vanuit Nederland. Via Teams worden er online lesjes gegeven over verschillende onderwerpen die te maken hebben met geschiedenis, aardrijkskunde, etc. Telkens zitten er vijf leerlingen voor de laptop, werken er tien leerlingen zelfstandig aan werkbladen en in de tussentijd werk ik met vijf leerlingen in de koffiekamer. Met ieder groepje heb ik een half uur gezeten. We hebben steeds twintig minuten gewerkt en zijn daarna gaan kletsen. Je ziet leerlingen helemaal opbloeien als ze mogen kletsen over dingen die ze leuk vinden. Ze vinden het nóg leuker als ik meepraat over dingen uit hun belevingswereld. Af en toe kijken ze me aan en dan zie ik ze denken: "Juffrouw heeft u ook Snapchat?!" Ze maken maar al te graag selfies met me, zelfs de jongens! Ook kom ik toch nog steeds achter nieuwe dingen over de thuissituaties. Zo vertelde twee van de vijf leerlingen in een groepje dat ze een pistool in huis hebben... best wel eng! De meeste ouders hebben dit als zelfbescherming.

Donderdagochtend kwam ik een beetje moe op stage aan, want woensdagavond ben ik op stap geweest met Silke. Normaal zou ik dit niet snel doen als de wekker om 6 uur gaat, maar afgelopen woensdag kwam heel Ajax bij Mambo. Ze waren een paar dagen op het eiland om voetbalclinics te geven en ik denk ook gewoon voor de fun. Bij Mambo hadden ze bij zowel Madero als Cabana een VIP ruimte om in te feesten! Ondanks dat ze die ruimte hadden, liepen ze tussendoor gewoon van de ene plek naar de andere. Toen ik Martínez en Tagliafico letterlijk tegen het lijf liep, kon ik het écht niet laten om een selfie te vragen. Martínez had er helaas geen zin in!! Voor de rest hebben we alle spelers van een afstandje gezien. Ondanks dat ik totaaaal geen Ajax fan ben, vond ik het toch wel héél leuk om ze allemaal te zien. Het zijn natuurlijk ook gewoon mensen, maar toch ;). En ohja! Deze avond had ik de dresscode even gemist: whiteparty. Ik kwam aan in een zwarte top, zwart rokje en zwarte laarsjes... oepsieee.

Donderdagmiddag begon ons weekend alweer en die dag hebben we niet veel meer gedaan. Vrijdag zijn we weer een dagje naar ons favoriete plekje geweest: Papagayo. In de avond zijn we naar het SDK stadion geweest voor de wedstrijd Team Curaçao - Ajax. Het was een hele happening en er waren veel kaarten verkocht. Ik moet toegeven dat we iets te laat vertrokken waren, maar de file was het niet normaal lang. Over een stukje van 2 kilometer hebben we drie kwartier gedaan. Toen we eenmaal een parkeerplek gevonden hadden, konden we richting het stadion lopen. Vijf minuten voor aanvang van de wedstrijd liepen we het stadion in. Onze kaartjes werden gecontroleerd en we konden snel door lopen. Dat er veel kaarten verkocht waren, was te merken! We hadden niet eens een zit plek en ik stond achter een hele grote Antilliaanse man. Veel van de wedstrijd heb ik niet gezien en sfeer was er eigenlijk ook niet. Leuk om een keer geweest te zijn, maar daar is ook alles mee gezegd. We zijn in de 80e minuut richting de auto gelopen en Ajax heeft uiteindelijk met 5-1 gewonnen. Ook was het wel een beetje jammer dat het eerste van Ajax maar 20 minuten gespeeld heeft. Daarna kwam denk ik het zevende elftal waar ik niemand van kende erin.

Zaterdag ben ik met Han, Juul en Janne naar Karakter geweest. De hele dag lekker aan het zwembad gelegen, een beetje op tiktok liggen scrollen en mijn laatste boek uitgelezen. We zijn toen we thuis waren even lekker in bed gaan liggen en daarna klaar gaan maken om een drankje te doen met een vriendin van Juul. Eenmaal thuis zijn we vroeg gaan slapen. Zaterdagavonden zijn in Nederland altijd het meest druk, maar hier doen we eigenlijk heel weinig op die avond!

Zondag hebben we uitgeslapen en kwam ik rond half 12 een keer uit bed. We hadden geen zin om wéér een hele dag aan het strand te liggen, dus zijn we op ons gemakje boodschappen gaan doen en hebben daarna een huismiddag gehouden. Dit kwam goed uit, want toen we thuis kwamen uit de winkel was onze nieuwe huisgenoot er. Het is een jongen van 18 en hij blijft hier voor twee maanden. Heel erg hoeven we natuurlijk niet met hem te bonden, want wij gaan bijna naar huis.

Mijn gevoel gaat echt van het ene uiterste tot het andere uiterste. Het ene moment wil ik heel graag naar huis om iedereen weer te zien. Ook ben ik wel een beetje klaar met de smerigheid hier hoor! Het was dan ook heeeel fijn om een appje van mama te krijgen dat ze mijn kamer al lekker aan het poetsen was. Ik kan écht niet wachten om lekker in mijn eigen schone bedje te kruipen! Aan de andere kant is het leven hier heerlijk. Lekker iedere dag in de zon, niks moet en alles mag. Thuis kom ik denk ik snel weer in de sleur van het dagelijks leven. Werken, afspraken nakomen, verplichtingen, etc. Maar goed, er is een tijd van komen én er is een tijd van gaan! Op een gegeven moment is het ook wel mooi geweest...

Ik ben nog niet begonnen met inpakken, maar dat duurt niet lang meer. Rustig alle foto's eraf halen en al wat kleding in de koffer doen. Ik heb denk ik de helft niet aan gehad van wat ik heb meegenomen, je had gelijk mam!

Bon siman allemaal! Ik ga nog even volle bak genieten van de laatste week op Curaçao!

D davidD kinderen 2D kinderenD tagliaficoD voetbal