Klein Curaçao, Milan naar huis & speciale stagedag

21 maart 2022 - Sint Michiel, Curaçao

Bon tardi, voor jullie bon nochi!

Zoals ik vorige week al verteld heb, stond dinsdag Klein Curaçao op het programma. Om 6 uur ging de wekker, want we werden om 7 uur verwacht op de locatie van de transfer. Eerst een stukje met de bus, voordat we de boot op gingen. Heel stoer ging ik met Milan op de punt van de boot zitten. Het eerste half uur ging dat prima, de golven waren niet mega hoog en het geschommel vonden we wel leuk. Op een gegeven moment werd de zee zo wild, dat we besloten naar achter te hobbelen. Eenmaal achterop de boot heeft mijn maag zich wel tien keer omgedraaid en moest er wat inhoud naar buiten... Schaamde me dooood!!!! Anderhalf uur (wat voor mij voelde als een halve dag) later, kwamen we aan bij het prachtige bounty strand van Klein Curaçao. Wit zand, lichtblauw water: wauw! Milan en ik zijn eerst een rondje wezen lopen langs de oude vuurtoren en een scheepwrak, daarna hebben we even gesnorkeld en voor de rest hebben we heerlijk in de zon gelegen en genoten van het uitzicht. Tussendoor kregen we lunch op de boot in de vorm van een barbecue, jammie. Om drie uur was het tijd om weer terug te varen en ik keek er wel een beetje tegenop. Eenmaal op de boot raakte ik aan de praat met een Nederlands stel, dus de tijd ging super snel en ik was níét misselijk! Toen we thuis kwamen zijn Milan en ik een hapje gaan eten en daarna vroeg naar bed gegaan.

Woensdagochtend ben ik samen met Milan naar mijn stageschool gegaan. Ik vond het leuk om hem te laten zien waar ik stage loop en hoe de school eruit ziet. We hebben in de klas gekletst en daarna heeft hij even met een aantal jongens kunnen voetballen. Ze keken naar hem alsof hij uit het Nederlands Elftal kwam haha! Helaas moesten we daarna Milans koffer alweer gaan inpakken, want zijn bezoekje zat erop. Op het vliegveld was het een emo afscheid, want nu zien we elkaar 11 weken niet. We hebben in ieder geval hele mooie dingen beleefd samen en daar kijk ik met veel plezier op terug! Voor we het weten zitten de 11 weken er op en ben ik alweer thuis.

Donderdag en vrijdag ben ik naar stage geweest. Lessen die ik gegeven heb, gingen heel goed. Ik heb het gevoel dat de kinderen mijn manier van lesgeven kunnen waarderen. De meeste doen actief mee en hebben hun werk netjes af wanneer ik dit vraag. Het orde houden blijft lastig voor mij. Ik merk dat ze heel druk worden, zodra Lies de klas uit is. Hoe vaak ik ze ook aanspreek of hoeveel complimenten ik ook geef, het lijkt soms écht alsof ik tegen het schoolbord praat. Ik vind dit lastig en ben nog steeds opzoek naar een manier om het comfortabel voor mezelf te maken om wat strenger te zijn dan in Nederland. Hier is het vrij normaal dat als de leerkracht iets vraagt, alle leerlingen het antwoord door de klas roepen. Thuis is het normaal dat leerlingen hun hand opsteken als ze iets willen zeggen of we gebruiken beurtenstokjes. Laatst heb ik beurtenstokjes gekocht om dit ook hier in te zetten. Ze begrijpen nu het concept en vinden het fijn om te gebruiken. Wel merk ik dat ze het lastig blijven vinden om niet voor hun beurt iets door de klas te roepen. Dit is iets om aan te werken en ik geloof dat dat goed gaat komen! Vrijdag na stage zijn we vrijwel direct naar de hondenopvang gegaan. Hier hebben we een paar hondjes uitgelaten op het veldje achter hun hokken. Daarna zijn we doorgereden naar Willemstad, hebben we een ijsje gegeten en zijn we rond wezen kijken bij de lokale markt. Vrijdagavond was het natuurlijk weer tijd voor een feestje. We zijn samen met ons huis naar het feest gegaan en hebben het heeel erg leuk gehad bij Madero!

Zaterdag zijn Han, Juul en ik naar Shete Boka gereden. Dit een plek aan de kust waar het water hoog tegen de rotsen omhoog spat. We zijn op vier verschillende plekjes wezen kijken en het was echt mooi om te zien! Daarna zijn we doorgereden naar Playa Forti. We hadden een strand verwacht, maar dit viel tegen. Het was een mini plekje om te liggen en daar hadden we niet heel veel zin in. We zijn wat gaan eten bij een tentje met uitzicht op zee en daarna richting huis gereden. In de avond zijn we met zijn drietjes gaan eten bij de Visserij. Ondanks dat vis niet mijn favoriet is, heb ik een lekker stukje barracuda (witvis) op.

Zondag ochtend ben ik vroeg opgestaan en in mijn eentje naar de sportschool gereden. Omdat het vroeg was, was het nog lekker rustig en niet zo warm! Toen ik na een uurtje sporten thuis kwam, werd de rest net wakker. We zijn naar Cas Abou gereden en hebben de hele dag, maar dan ook echt de héle dag, in de zon gelegen. Heeeerlijk! In de avond hebben we pizza besteld en heeft iedereen serie gekeken op haar eigen kamer, ook wel eens lekker. Normaal gesproken gaan we op zondagavond stappen, maar gisteren niet. Vandaag ging de wekker namelijk om 6 uur, omdat ik naar stage ben geweest. Op stage stond vandaag het syndroom van down centraal. Er kwam een leerling met het syndroom van down in de klas en hiermee hebben we een knutselopdracht gedaan. Ook mocht iedereen op school happy socks aan en dit was echt een vrolijk gezicht. Er wordt aandacht gegeven aan het feit dat iedereen speciaal is met unieke talenten! Omdat ik vandaag naar stage ben geweest, ben ik donderdag vrij. Woensdagmiddag landen papa en mama namelijk op Curaçao!! Ik kan niet wachten om ze weer te zien, te knuffelen, mijn leven hier te laten zien en veel samen te zijn. Ik kijk stiekem ook uit naar een weekje luxe in hun hotel...

Lieve groetjes van mij

Klein CuraKlein Cura zeeKlein Cura zee blauw

Klein Cura selfie

Visserij

Syndroom van down dagGroepsfoto

1. Claudia Kouws:
    22 maart 2022
    Leuke verhalen heb je te vertellen en fijn dat het allemaal zo goed gaat succes en veel plezier nog