Interessante gesprekken op stage

5 april 2022 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Hallooo allemaal,

De laatste keer dat jullie van mij gehoord hebben, was de dag dat papa en mama naar huis gingen. Na een onrustige nacht, omdat ze in het vliegtuig zaten, was ik blij om te horen dat ze weer veilig op Nederlandse bodem stonden (in de sneeuw). Ondanks het koude weer bij jullie, heb ik toch een beetje last van heimwee deze week. Ik denk dat het komt omdat papa en mama hier waren en ik nu weer "alleen" hier ben! Ik voel me het grootste gedeelte van de tijd hier heel vrolijk en happy, maar toch is het af en toe best pittig om zo lang van huis te zijn. Ik mis de alledaagse dingen in Mook & thuis. Wekelijks langs opa voor een kopje thee en om even te kletsen, met vriendinnen en Milan afspreken en gewoon mijn eigen ritme en eigen leventje thuis. Ook mis ik een heel groot en belangrijk gedeelte van Rianne haar zwangerschap.. ik hoop zó dat ik haar buik nog kan zien voordat de kleine meid komt! Ik zeg vaak tegen mezelf dat ik echt moet genieten hier. Het is een ervaring om nooit meer te vergeten en het is toch super gaaf om later te kunnen zeggen dat ik vier maanden op Curaçao heb gewoond!

Donderdag en vrijdag ben ik op stage geweest. Zoals ik de vorige keer al geschreven heb, ben ik één op één gesprekjes gaan voeren met de kinderen. Met de kinderen zelf heb ik luchtige gesprekjes gevoerd over met wie ze wonen, wat ze thuis graag doen en wat ze op school het leukst vinden. Het is fijn om te weten welke kinderen bijvoorbeeld een minder fijne thuissituatie hebben, want hier kan ik rekening mee houden. Ook zijn er wat dingen op zijn plaats gevallen. Een jongen in de klas is namelijk vaak brutaal en probeert altijd het mannetje uit te hangen. Ik ben er door met hem in gesprek te gaan achter gekomen dat hij woont met zijn moeder, tantes, zusje en oma. Hij is dus de enige "man" in huis en voelt zich op school dus ook "de man". In veel gesprekken is mij opgevallen dat mama hier op het eiland heilig is en papa vaak een beetje streng. Een kind vertelde dat als hij straf krijgt, hij van zijn vader moet slapen in een kamer zonder airco of ramen. Ik vroeg of hij dan wel goed sliep, maar hier kreeg ik bijna geen antwoord op. Ik ben er verder niet op ingegaan! Met Lies heb ik na schooltijd gesproken over de thuissituaties van een aantal kinderen. Het blijkt dat een paar kinderen uit de op één na armste wijk van Curaçao komen. Ze maken op jonge leeftijd de meest heftige dingen mee. Dit gaat van geslagen worden door vader tot vechtpartijen en drugsdeals in hun buurt. Er zullen vast nog ergere dingen gebeuren, maar daar wordt niet open over gesproken. Nu ik dit weet, probeer ik nog meer rekening te houden met dingen die ik zeg of doe. Kinderen vertonen bepaald gedrag en ik kan dit gedrag nu beter begrijpen. Daarnaast heb ik van Sam, de docent van de HAN, meegekregen om mijn stage hier als experiment te zien. Ik ga dingen proberen waardoor ze hopelijk beter naar me zullen gaan luisteren. Als het werkt, is het fijn. Als het niet werkt, probeer ik iets anders. Vanaf na de paasvakantie zal ik één dag in de week alleen gaan draaien. Ik kijk er een beetje tegenop, maar heb eigenlijk niks te verliezen.

De rest van het weekend heb ik niet veel bijzonders gedaan. Vanaf vrijdag middag met ik met Silke geweest. Ik heb haar (eindelijk) mijn huisje laten zien, ik ben mee naar haar huis geweest en we hebben boodschappen gehaald. Ook hebben we gekeken naar wat we met de vriendinnen allemaal willen doen en zijn we ons tripje naar Bonaire aan het plannen! Niet goed voor de portemonnee, wel héél leuk!! Vrijdagavond zijn we voor de verandering weer naar Wet & Wild geweest. Dit keer waren we met een hele grote groep, dus dit was extra gezellig! Voor het eerst hebben we "hoogste tijd" van André Hazes meegemaakt hier ;). Daarna zijn we naar BBQ expres gegaan en hebben we een kapsalon weg zitten werken met zijn drieën. Hannah en ik hebben Sil thuis afgezet en waren uiteindelijk om half 3 thuis. Zaterdag ben ik met Hannah naar Kokomo geweest en reden we langs de flamingo's. In de avond hebben we voor het eerst een kijkje genomen bij Zanzibar. We vonden het niet heeel leuk, dus waren ook weer vroeg thuis. Zondag ben ik de hele dag met Han en Sil op stap geweest.

Vanmorgen ben ik wezen sporten. We liepen de sportschool in en ik liep zo Ferry Doedens tegen het lijf. We waren als enige in de ruimte, maar ik wist niet wat ik moest zeggen! We hebben kort gepraat over de dumbells die er lagen haha! Na het sporten heb ik aan school gewerkt en in de avond hebben we onze schoolvrienden bij het vliegveld afgezet. Hun vakantie zit er alweer op, wij mogen nog eventjes!

Dit was ‘m weer voor deze week. Bon siman allemaal!

Liefs Kim

PS: Eindelijk kwam mijn post van tante Ans binnen, ze had dit twee maanden geleden al opgestuurd!

Bellen met mama en opa

Groepsfoto Wet & WildDagje met Silke