Koningsdag op Cura

3 mei 2022 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Ik schreef het vorige week ook al, maar HUH, het is nu alweer maandag!! Weer een week voorbij, dus tijd voor een nieuw verhaaltje. Ik vind het steeds lastiger worden om iets te schrijven, want ik wil niet steeds in herhaling vallen! Ik doe in ieder geval mijn best om er een interessant stukje van te maken.

Vorige week dinsdag ben ik naar stage geweest. Met een iets wat gespannen gevoel stapte ik uit de auto, want ik zou de dag helemaal alleen draaien. Ondanks dat ik inmiddels een goede band met de meeste leerlingen heb opgebouwd, luisteren ze niet altijd even goed naar me. De dag begon prima. We hebben een paar lesjes klassikaal gedaan en de kinderen hebben ook zelfstandig gewerkt. Toch is het lastig om de kinderen hier aan het werk te houden. Het gros is simpelweg niet gemotiveerd om te leren en in mijn optiek wordt er te weinig materiaal aangeboden. In Nederland kunnen leerlingen altijd verder werken aan hun weektaak als ze klaar zijn met hun opdrachten en hoeven ze zich nooit te vervelen. Nou, ik heb hier eens zitten rond kijken en ik zag niet al te veel kinderen die bezig waren met schoolwerk. De een zit rond te kijken, de ander hangt met zijn hoofd op tafel of speelt met pennen. Soms snap ik wel dat de kinderen zich gaan vervelen en vanuit daar vervelend worden naar mij of juf Lies. Bij Lies heb ik al een keer aangekaart of het een idee was om een soort weektaak in te voeren. Ik kreeg hierop terug dat de kinderen gewoon niet capabel genoeg zijn om zelfstandig een opdracht te maken, laat staan zelf te plannen. Heel jammer, want ik heb het idee dat er meer in zit dan eruit gehaald wordt! Goed, nu even terug naar de dag alleen voor de klas. Nadat de werkjes die gedaan moesten worden af waren, besloot ik leuke dingen te doen. We hebben getekend, een filmpje gekeken en gedanst. Deze dag ging beter dan de vorige keer alleen, maar toch moet ik alles wat ik vertel minimaal drie keer blijven herhalen. Dat is best vermoeiend hoor! Na stage ben ik gezellig gaan lunchen bij Bliss the Berry met de familie van Han. Hierna ben ik even gaan powernappen, want in de avond stond natuurlijk Koningsnacht op het programma! Samen met Juul, Mas, Vera en Janne ben ik op stap gegaan. Bestemming: Willemstad. Hannah zou eigenlijk niet mee gaan, maar na wat appen kwam ze toch gezelllig een dansje met ons doen in de stad. Met zijn zessen zijn we een leuk plekje in de drukke straat gaan opzoeken en hebben we alvast wat drankjes gedronken op de verjaardag van Willem! Woensdag zijn we hiermee doorgegaan, net als de rest van Curacao en Nederland. Voordat we door het oranje gekleurde Willemstad zijn gaan lopen, belde ik even met papa en mama. Hun feestje zat er al op en mijn feestje mocht nog beginnen! Zoals ik al zei, was heel Willemstad oranje gekleurd en stonden er overal kraampjes. Geinig om een Nederlandse feestdag mee te maken aan de andere kant van de wereld. In de avond zijn we naar Mambo gegaan, want hier kwam Tony Junior draaien! Het duurde lang voordat hij er was, maar het wachten was het meer dan waard. Echt heel leuk om zo'n strandfeest te hebben!! Uiteindelijk ging ik om 2 uur slapen en rinkelde de wekker om 6 uur voor stage... Met een tikkeltje tegenzin uit bed gekomen en natuurlijk naar stage gegaan. Na stage ben ik uitgeteld op bed gaan liggen en heb ik helemaal niks meer gedaan.

Vrijdag stonden de Koningsspelen op het programma, maar niet op school. De spelen werden gehouden in een voetbalstadion. Je kan je voorstellen dat het best heet was, midden op zo'n veld! Het was wel een hele leuke dag. De hele dag stond in het teken van dansen, spelen, eten en heel veel gezelligheid. Het is altijd leuk om dit soort dagen mee te maken, omdat kinderen zich dan van een hele andere kant kunnen laten zien! Lies moest eerder weg, dus op het einde had ik de verantwoordelijkheid over alle kinderen. Met een aftekenlijst ben ik met ze naar de poort gelopen en hier werden ze langzaam allemaal opgehaald. Waar de ene ouder stipt om half 1 klaar stond om zijn zoon op te halen, kwam de ander om kwart over 1 rustig aanrijden... Inmiddels ben ik er wel achter dat ze hier geen haast hebben!

Zaterdag zijn we overdag vrijwilligerswerk gaan doen. Er werd een ophaalactie voor kleding georganiseerd en ze konden wel wat extra handjes gebruiken. De hele dag hebben we kleding ontvangen, opgevouwen en gesorteerd. De kleding werd vervolgens opgehaald door vier verschillende bedrijfjes en naar vier arme wijken op het eiland gebracht. Ik vroeg aan de organisator of de kleding verkocht of geschonken werd. Hij gaf als antwoord: "Het grootste deel wordt geschonken, maar er worden ook dingen voor 0,25 gulden verkocht. Dit is heel weinig en op deze manier hebben de mensen niet het idee dat ze te arm zijn om kleding te kopen." Op dit moment realiseerde ik mij heel goed dat het niet voor iedereen vanzelfsprekend is om altijd nieuwe kleding te kunnen kopen of andere leuke dingen te betalen. Voor ons was het fijn om deze dag een steentje te kunnen bijdragen. In de avond zijn we eerst naar de Visserij geweest en hadden we daarna een glow in the dark feestje bij Bar P. Het was weer eens heel erg gezellig mijn lieve huisgenootjes!

Zondag zijn we naar het strand bij Jan Thiel geweest en besloten we spontaan om op een band achter de jetski te gaan. We hebben zo gelachen!! De spierpijn die we eraan over hebben gehouden is iets minder. Ik kan met niet herinneren dat ik dat "vroeger" ook had! Word ik dan nu al oud?! In de avond hebben we thuis gebarbecued en daarna zijn we allemaal lekker vroeg ons bedje in gegaan. Toen ik vandaag wakker werd, heb ik gezellig gebeld met papa, mama en Rianne. Over precies een maandje kunnen we weer in het echt kletsen en onze huidskleur in het echt vergelijken. Ik vind dat leuk, mam en Rianne iets minder ;).

Na het bellen zijn Han, Juul en ik naar de Grote Knip geweest. Heel lang hebben we niet gelegen, want het was zó heet, echt niet normaal. Rond een uurtje of drie hielden we het voor gezien en zijn we naar huis gereden. Inmiddels hebben we het avondeten alweer op en kan ik mijn tas alweer inpakken voor stage. Morgen sta ik weer alleen, dus vanavond nog wat extra voorbereiden!

Zaterdag komen ein-de-lijk mijn lieve vriendinnetjes. Ik ga ze alle mooie plekjes laten zien, maar vooral héél veel feesten, dansen, knuffelen en lachen. Kan niet wachten!

Liefs

A shaldimarA bliss the berry drinkenA bliss the berryA met de meidenA koningsnacht met de meiden

A koningsnacht

A pap en mamA koningsdag willemstadA koningsdag met VeraA Tony

A koningsdag met Juul

A koningsspelenA selfie koningsspelenA kinderen koningsspelenA kledingmarktA kledingA kleding vouwenA visserijA selfie met de meidenA selfieeeA met JanneA met Han en JuulA op de bandA barbecue kipA barbecueA bellen met thuis

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade